תמיכה מקיר לקיר להקמת שדה תעופה משלים בנבטים


חברי הכנסת: "נבטים המקום הנכון ביותר להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג עם אפשרות להתרחבות". בחינת החלופות להקמת השדה תסתיים באוקטובר 2018

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה השבוע (6.3), לדון בנושא הקמת שדה תעופה משלים לנתב״ג.

 את הדיון פתח יו"ר הועדה איתן כבל בהצהרה סביב פרשת הדיל בינו לבין ח"כ שלי יחימוביץ ואמר: "עברתי סאגה לא פשוטה, אני מאמין כי אני נמצא בניסיון גדול שעמדתי ואעמוד בו. יושרי המקצועי והפוליטי אינו מוטל בספק. אני חזק, רוחי לא נפלה ומה שפוגע רק מכשל. מי שרצה לראות אותי מחוץ לכנסת יראה אותי במקום אחר" אמר ח"כ כבל.

 

ח"כ חיים ילין שיזם את קיום הדיון פתח ואמר: "כולם מבינים שמדינת ישראל חייבת שדה תעופה משלים לנתב"ג, יש לא מעט בעיות ברמת דוד, שמירתה של הראה הירוקה, מרחב ביוספרי המוכר על ידי אונסק"ו, בנוסף אזור העמק פקוק וגם תהיה פגיעה בחקלאות וההתיישבות. המרחב ברמת דוד מוגבל לעומת הנגב, שם קיימת אפשרות להרחבת שדה התעופה בכל רגע נתון וגם במצב מלחמה ניתן להמשיך בשגרה".  ח״כ אורי מקלב אמר, כי שדה תעופה אינו עוד בניין, אלא בעל השלכות רוחב מהותיות וכי הנושא מצריך דיון רוחב ציבורי. נציג הקואליציה ח"כ יהודה גליק (ליכוד) התייחס לסוגיה ואמר: "אין ספק ששדה תעופה צריך להיות במקום עם פוטנציאל התרחבות. כצאצא רוחני של בן גוריון, אין ספק שהמקום הטבעי וההגיוני להקמת שדה תעופה בינלאומי הוא הנגב, שיסייע גם לתיירות בדרום".

 ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת(, חיזק את דבריו: "השדה צריך להיבנות בנבטים בנגב. חייבים להסתכל מעבר לזוויות האזוריות, אל האופק של המדינה, חבל שבן גוריון נפטר. האופק הוא למרכז הגאוגרפי האמיתי שלנו לנבטים, זהו מרכז הארץ. למערכת הביטחון היו דעות שונות גם על רמת דוד, איני יכול לפרט את הדברים, אך מציע להקים ועדה חסויה שתקבל את כל הנתונים ותקיים דיון. התנהלות הממשלה היא שערורייה, זו אינה הדרך לקבל החלטה בהיקף כזה".

 ראשי הרשויות מעמק יזרעאל הציגו את עמדת תושבי העמק. אייל בצר ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל: "קיימת הזדמנות היסטורית. החלטת הממשלה נעשתה בחטף ואחרי זיגזגים וחוסר יכולת לבחון לעומק. תפקיד הכנסת לפקח ולהשפיע על התהליך. אנו מתנגדים בתוקף להקמת שדה תעופה משלים ברמת דוד. אנחנו דורשים שיהיה תהליך נכון ובחינת חלופות בשקיפות מלאה!". איציק חולבסקי ראש מועצה אזורית מגידו הבהיר, כי המועצה והתושבים מתנגדים נחרצות להקמת השדה בעמק. לדבריו, המדינה והממשלה ניהלה זיגזג של החלטות בנושא כשחמש פעמים שונה מיקום הקמת השדה. עוד הוסיף עופר בן אליעזר ראש מועצת רמת ישי: "אומרים שתהיה שקיפות וצוות עובד, אבל ראשי הרשויות לא בצוות הזה, אנחנו דורשים להיות שותפים ולייצג את התושבים שלנו. לא יכול להיות שנלך לבור שנמצא בו היום אזור רמת אביב. הצבא הוא של העם ולא הפוך. אם רוצים שהכלכלה בצפון תפרח שהממשלה תשקיע בצפון ותשים כסף שדה התעופה לא יפתור את הכל".

 

טל אלאל סגן ראש עיריית באר שבע, המעוניינים בהקמת השדה בנגב אמר בדיון: "מדינת חלם זה כאן- נוצרה סיטואציה הזויה סביב הקמת השדה, המדינה מחליטה באופן חד צדדי להקים את השדה על הראש של ראשי הרשויות שמתנגדות. בנגב קיים קונצנזוס מלא להקמת השדה, כל התושבים, הגופים הירוקים, ראשי הרשויות, כולם תומכים. יש כבר 45 אלף דונם מופרים ומגודרים. קיים מטה מאבק משותף של דרום וצפון יחד. בנגב יש זמינות מיידית של תשתיות ובמחיר ריאלי, בצפון זה יעלה פי 4. מי שלא יודע תהיה תחבורה עם כביש שש לנבטים. מי שמטיל את הווטו, זה רק חיל האוויר כל הממשלה בעד!"

 

נציג משרד התחבורה מוטי שמואלי ראש אגף תשתיות תעופה במשרד התחבורה: "יש ועדת משנה שבוחנת חלופות כפי שמחייב חוק הבנייה על ידי צוות מקצועי ודנים ביותר מ- 20 חלופות לאחר סריקה של כל שטח המדינה".

יושב ראש הועדה, ח"כ כבל התייחס לכך שועדת הבדיקה תשלים את בחינת החלופות באוקטובר 2018. "יש לנו עוד זמן להשפיע". לדבריו של כבל "כל הנוכחים מתנגדים נחרצות להקמת השדה ברמת דוד, בכוונתי ללוות את התהליך באופן אישי ולוודא שתהיה שקיפות מלאה ולא רק מערכת הביטחון תנצח ב'למה-ככה'".

 בהצעת ההחלטה ציין כבל, כי ועדת הכלכלה דורשת להיות מעורבת בתהליך בחינת החלופות. בנוסף הצהיר, כי יחד עם יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה, יתקיים דיון סגור עם חברי ועדת חוץ וביטחון לבחינת התנגדות משרד הביטחון.

 

עוד השתתפו בדיון- חבר הכנסת עומר ברלב, חבר הכנסת יעקב פרי, חברת הכנסת טלי פלוסקוב, ראשי רשויות מצפון ומדרום ותושבים מעמק יזרעאל.