החלוצות של עמק יזרעאל מגיעות לדטרויט!

ארזנו את הסבתות של העמק, שילחנו אותן אל מעבר לים וכולם התמקמו בגלריה מהודרת בדטרויט, כך נפתחו חגיגות יום העצמאות ה 75 של ישראל בקהילה היהודית הענפה בדטרויט – תצוגה מרגשת של חלוצות יזרעאליות ושל אמניות ואמנים יזרעאלים שיצרו בהשראתן, יצירות אמנות מרהיבות


"הכל התחיל בשיחת טלפון בין דליה אייל – מ"מ וסגנית ראש המועצה, ליואב רבן - משותפות 'גליל מרכזי מישיגן' בסוכנות היהודית.

הקהילה חיפשה רעיון לציון יום העצמאות ה- 75 של מדינת ישראל ודליה הציעה את התערוכה שהתקיימה לפני מספר שנים בגלריות העמק והוקדשה לחלוצות – 'נשים יוצרות מציאות בעמק יזרעאל'", סיפרה רחלי אבידב – מנהלת מחלקת התרבות במועצה.

"כשהרעיון התגלגל לפתחי, הצעתי לתת במה לאמניות היזרעאליות שהשתתפו בתערוכה. אם בהתחלה חשבנו לשלוח קבצים עם צילומים של העבודות, אחרי שיחה עם הגלריה, הבנו שהם רוצים את הדבר האמיתי - להטיס את 35 יצירות האמנות של אמניות העמק לארצות הברית ולהציגן בגלריה בדטרויט! מאותו רגע, החל מרתון של עשייה", הוסיפה אבידב, "פניתי לכל האמנים וביקשתי את רשותם למהלך, אספתי את כל העבודות – וחברת שילוח בינלאומי ארזה אותן בקפידה והטיסה אותן לארצות הברית. במקביל לעבודת הבירוקרטיה, תרגמנו לאנגלית את החומרים שמספרים על היצירות ואת קורות החיים של האמנים, צילמנו את כולם ושלחנו לגלריה."

לפני מספר ימים, בחגיגיות רבה, נפתחה התערוכה בדטרויט. ההתרגשות הייתה רבה בקרב האמניות ומבקריה: הם צפו בד"ר חנה אדר מיפעת שרקמה חדוה מלר ברזילי, את יצירתה של שרה אבנין גנישר על נסיה אבידב מנהלל, אלי שמיר עם פסל הברונזה המרהיב "ונוס אוספת בצל", הדס לוי מאלוני אבא עם ציורי הענק המרהיבים שלה ועוד שפע יצירות.

צוות הגלריה האמריקאי, עורך אירועי חשיפה רבים בגלריה, מלבד ערב הפתיחה החגיגית התקיימו במקום ערב צעירים, מפגשי לימוד לתלמידים, הרצאות ועוד. מרגש לראות את מספר האנשים שנחשפים לעשייה האמנותית של עמק יזרעאל ולסיפורי עברו.

אחת המציגות בתערוכה, נורית קרני גור לביא, נכדתה של שרה כפרי מכפר יהושע, יצרה את העבודה "הניירות האישיים של סבתא שרה", בה היא חושפת את דפי יומנה האישיים של סבתה החלוצה, אשת הציבור, האידיאליסטית, שהייתה גם חברת כנסת. הדפים המוכמנים, מגלים טפח אינטימי של האישה הסגורה והמופנמת שהקדישה את כל זמנה לעשייה ציבורית וציונית.

לפני התערוכה, נכדתה של שרה כפרי, מצאה בספר שכתבה, רשמי מסע משנת 1946, שנה בה עזבה לשנה את המשפחה ואת ישראל ונסעה לקהילת דטרויט היהודית, שם הייתה במשך שנה, הרצתה וספרה על "חיי אשה במושב". בספרה, היא גם משתפת ברשמיה מהעיר הגדולה, מתעשיית הרכב והקהילה היהודית. שרה כפרי שלא ידעה אנגלית, הרצתה באידיש ובעברית, דמותה שמונצחת על קירות הגלריה, היא סגירת מעגל מיסטית כמעט.

יצירות האמנות של אמני העמק מעלות על נס את פועלן של הנשים במפעל הציוני ואת תקוותנו, שנשים יביאו גם בעתיד, לבניית גשרים, הסכמות ושינויים טובים ומבורכים.   

התערוכה מבוססת על התערוכה שהתקיימה לפני מספר שנים בעמק – 'נשים יוצרות מציאות עמק יזרעאל', מחווה לחלוצות העמק, פרי יוזמה של המועצה בשיתוף פעולה עם העמותה לחקר אומנות, נשים ומגדר, באוצרותן של ענת מנדיל ודבורה מורג.

המיזם הייחודי משלב יצירות אומנות העוסקת בדמותן של החלוצות שחיו ופעלו בעמק מראשית ההתיישבות הציונית בעמק יזרעאל ועד למחצית המאה שעברה. העבודות המגוונות מהדהדות אל הקול האותנטי של הנשים הצעירות: חקלאיות, פועלות, מחנכות, אחיות, רופאות ומנהיגות אשר יישמו, הלכה למעשה, את החזון הציוני ובמרכזו יישוב ארץ יזרעאל באמצעות עבודת האדמה תוך חתירה לשיוויון זכויות בין המינים.

תודה לכל האמניות והאמן שלקחו חלק במבצע הנפלא הזה: אלי שמיר, שרה אבנין גנישר, ליאורה קוריס, סימה לוין, חדוה מלר ברזילי, נעה לוין חריף, תמר חדד, לאה בר סלע, אריאלה מאיר גולדמן ז"ל, נורית קרני גור לביא, עידית לבבי גבאי, רחל נמש, רות שצמן, מיכל ויטליס והדס לוי. 

מהמועצה נמסר: "קהילת עמק יזרעאל, אמניות ואמני העמק שמחים ומתרגשים להשתתף בחגיגות של קהילת דטרויט לכבוד יום העצמאות ה- 75 לישראל!"

תלמידים בסיור בתערוכה

פתיחת התערוכה

חלק מיצירות האמנות של אמני העמק

צילום: יפתח לקט