כשהנגב ממריא - ישראל נוסקת


 

המטה הלאומי למען נמל תעופה בנבטים יוביל פאנל בוועידת המשפיעים של ישראל של חדשות 12. בין המשתתפים בפאנל: אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, בני ביטון, ראש עיריית דימונה ויו"ר הרשות לפיתוח הנגב וטל אל-על, מ"מ מקום וסגן ראש העיר באר שבע ויו"ר מועצת הנגב.

 

ביום ה' 5.9. תתקיים בתל אביב ועידת המשפיעים של חברת החדשות של קשת, בה יתקיים פאנל קריטי בנושא הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים, תחת הכותרת- אסון לאומי או הזדמנות שלא תחזור?

סערת שדה התעופה החדש של ישראל.

 

את הפאנל יוביל המטה הלאומי למען נמל תעופה בנבטים וישתתפו בו אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, בני ביטון, ראש עיריית דימונה ויו"ר הרשות לפיתוח הנגב, טל אל-על, סגן ראש העיר באר שבע ויו"ר מועצת הנגב, נרי ירקוני, טייס קרב וראש מנהל התעופה האזרחית בישראל לשעבר ואיתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר לשעבר ובהנחיית גיא ורון, כתב חדשות 12 בצפון.

 

במסגרת הוועידה, יוצב ביתן של המטה הלאומי ובו אמנה, עליה צפויים לחתום פוליטיקאים ואישי ציבור שישתתפו בה.

 

הפאנל יעסוק בסוגיית הקמת השדה בנבטים, תוך התייחסות לנקודות מהותיות בדיון ארוך השנים. כל זאת, לאור הלחץ ההולך וגדל, בשל מצוקת קיבולת הנוסעים עמה מתמודד נתב"ג, אשר הפכה לבלתי נסבלת ובשל מצוקת תושבי מרכז הארץ המתגוררים בסמוך לו. הקמת נתב"ג 2000 הייתה אמורה לתת מענה לגידול בהיקפי תנועת הנוסעים, אך גם הוא מגיע לשיא הקיבולת הנוכחית שלו. לאור זאת, הוחלט על הקמת נמל תעופה בין לאומי משלים לנתב"ג, במסגרתו נבחנות חלופות נבטים ורמת דוד.

 

להקמת שדה התעופה בנבטים יתרונות משמעותיים על פני החלופות האחרות - בנבטים קיים שדה תעופה אזרחי מאושר עם מסלול המאפשר טיסות בטווחים טרנס אטלנטיים, זמין וניתן להפעלה מידית. העלויות הכרוכות בהכשרתו לשימוש בינלאומי אזרחי יהיו זולות בהרבה ומהירות בהרבה מהקמת שדה בכל מקום אחר בארץ. כמו כן יחול עיכוב של שנים וסיכון ממשי במימוש שדה תעופה במקום אחר כתוצאה ממגבלות תכנון וביצוע. זאת בעוד ששדה התעופה בנבטים איננו מוגבל מעשית להרחבתו העתידית עפ"י צרכי המדינה. המיקום המוצע בנבטים נמצא בשטח עם פעילות אינטנסיבית קיימת של תשתית תעופה למערכת הביטחון. לכן גם ההשלכות הסביבתיות השליליות של הקמת נמל התעופה בנבטים מצומצמות לעומת החלופות האחרות.

 

שדה התעופה בנבטים תוכנן מראש לייעוד אזרחי, אך מרגע מעבר מערך התובלה של חיל האוויר לשדה בנבטים הוא "אומץ" כנכס בלעדי של חא"י וצה"ל, ששם ווטו לתכנית להקמת שדה אזרחי בנבטים. ווטו זה היה הגורם לביטול ההמלצה הקודמת של משרד התחבורה והגורמים המקצועיים שעמדה בפני הממשלה לממשו בנבטים.

 

בחלופת שדה התעופה במרחב רמת דוד, ארגוני סביבה מתריעים מפני פגיעה קשה באיזון האקולוגי לצד מרחב תכנוני מוגבל מאוד ביחס למרחבי הנגב. לעומת חלופה הרסנית זו, המיקום המוצע בנבטים חולש על שטח של 48,000 דונם, עם פעילות אינטנסיבית קיימת של תשתית תעופה למערכת הביטחון לצד השלכות סביבתיות שליליות מצומצמות.

 

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "אנחנו שמחים להשתתף בוועידת המשפיעים של חדשות 12 כדי לדון בנושא שחשיבותו מכרעת מבחינה כלכלית, ביטחונית אך לא פחות מכך, גם ערכית. מדובר בהחלטה שתבטא כיצד המדינה מאתרת ומנצלת את ההזדמנות הגדולה הטמונה בפיתוח חבל הארץ הגדול ביותר בישראל. שיתוף הפעולה בין רשויות הצפון דרום מהווה מכפיל כוח משמעותי ואני משוכנע כי איחוד הכוחות יקדם את המאבק שלנו ויביא להצלחתו."

 

טל אל על, סגן ראש העיר באר שבע ויו"ר מועצת הנגב ציין כי "חלפו 20 שנה מההחלטה הראשונה להקים את השדה ויעברו עוד 20 אם ההתנהלות תמשיך להיות בדרך זו. אותם פקידים שהיו מעורבים בסאגת שדה דב, ממשיכים להוליך שולל את ממשלת ישראל שפועלת הפוך כאשר היא קודם כל מקבלת החלטה ומפנה תקציבים ורק לאחר מכן היא בודקת את החלטתה. בדרך הזו אולי הנגב ומדינת ישראל לא ירוויחו אבל מי שלצערי יסבול הכי הרבה מההליך העקום הזה הם תושבי מרכז הארץ שנתב"ג יגדל על אפם ועל חמתם".

 

 

כדי להישאר מעודכנים בנושא הצטרפו לניוזלטר של המועצה-http://www.emekyizrael.org.il/?CategoryID=499&ArticleID=1400&dbsAuthToken=