שדה התעופה בנבטים ערוך ומוכן כבר היום לפעול כשדה אזרחי

בדיון שהתקיים היום במנהל התכנון, הציגו צוותי התכנון של 'נתיבי ישראל' את דרכי הגישה לשדה התעופה בנבטים שבנגב. מסקנות אנשי המקצוע מראות שתשתית הכבישים ומסילות הרכבת ערוכות, כבר היום, לשרת שדה תעופה בינלאומי מקביל לנתב״ג


בישיבה שהתקיימה ביום רביעי 14.7.21 בנושא שדה התעופה המשלים לנתב״ג, השתתפו גורמי מקצוע רבים מטעם משרדי הממשלה, צוות התכנון וראשי רשויות מהנגב ומעמק יזרעאל.

נושא שדה התעופה המשלים לנתב״ג נמצא במרכזה של מחלוקת בין אנשי המקצוע בנתיבי ישראל, לבין פורום רשויות מקומיות רחב מאוד מהנגב, עמק יזרעאל ורשויות עוטף נתב״ג. כלל רשויות הנגב בהובלת באר שבע, דימונה וערד, דורשות להקים את שדה התעופה המשלים בנבטים, בעוד חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל שנויה במחלוקת ומעלה התנגדויות רבות.

צוות התכנון הציג במסקנותיו הסופיות כי ניתן להתבסס על הכבישים הקיימים, תוך טיפול נקודתי בעומסים העתידים להיווצר, ללא צורך בכבישים חדשים. גישה מסילתית לשדה מתאפשרת על בסיס המסילות המתוכננות כיום, בשינויי תכנון מסוימים. זוהי, למעשה, אמירה חשובה מאוד, מאחר ולראשונה מודים במנהל התכנון כי חלופת נבטים עדיפה על פני חלופת רמת דוד, מבחינת היבטי תחבורה. בישיבות קודמות, הוצגו דרכי הגישה המתוכננות לחלופת רמת דוד שבעמק יזרעאל, כאשר המשמעויות הן עלויות גבוהות מאוד והשפעות סביבתיות דרמטיות על העמק. זאת, בזמן שבנבטים מציינים המתכננים, כאמור, כי המצב הפוך.

לשדה נבטים תשתית תחבורה מעולה ומתאימה לתוכניות הקיימות, בעוד שברמת דוד יש קשיי תחבורה שפתרונם יעלה מיליארדים ומשמעותם פגיעה חמורה בעמק!
מנהל לשכת התכנון של מחוז דרום, תומר גוטהלף, תקף את אמירת נציג משרד הביטחון אשר טען כי חלופת נבטים לוקה בחסר, באומרו כי קיימת כיום תכנית להקמת רכבת מהירה לדימונה, שתעבור בנבטים, הנמצאת בשלבי תכנון מתקדמים ביותר. עוד ציין, כי בדיון על רמת דוד, לא שמענו מילה ממשרד הביטחון, למרות הבעייתיות של החלופה הצפונית. אל דברים אלו הצטרף אלכס גן, ראש המטה המקצועי של הרשויות: ״לאחר דיון בוועדת העורכים בנושאי התחבורה, בשני האתרים - רמת דוד ונבטים, ברורות שתי עובדות:
האחת - לשדה נבטים תשתית תחבורה מעולה ומתאימה לתוכניות הקיימות, בעוד שברמת דוד ישנם קשיי תחבורה שפתרונם יעלה מיליארדים ומשמעותם פגיעה חמורה בעמק יזרעאל.
השנייה - שרמת ניתוח התחבורה ברמת דוד הייתה נמוכה ומגמתית, כדי להקטין את גודלה האמיתי של הבעיה״.

במהלך הישיבה, שיבח בני ביטון ראש עיריית דימונה, את התכנון: ״כל מומחי התכנון בוועדת העורכים לנמל התעופה בנבטים אישרו שהשדה בנבטים מוכן ושאין שום בעיה להקים בו שדה תעופה אזרחי. זאת, למרות הניסיונות המטעים של 'נתיבי ישראל' ושל משרד הביטחון, להציג את נבטים כחלופה לא מתאימה. שדה תעופה אזרחי יעסיק במעגל הראשוני 15 אלף עובדים ובמעגלים השני והשלישי - עוד כ- 15 אלף משרות לספקים ונותני שירות. מעבר לכך, שדה תעופה אזרחי בנבטים יוריד את עקומת האבטלה, באופן משמעותי, גם בקרב המגזר הבדואי, הנאנק תחת מחסור בעבודות. אני מקווה שהממשלה החדשה, שאף היא התחייבה לקדם את הנושא, תפעל לממש את הצורך הדחוף לתעסוקה איכותית, שתאפשר לכלל תושבי הנגב, הקיימים והעתידיים, איכות חיים גבוהה״.

משרד הביטחון מסתמן כחסם הגדול ביותר לפיתוח הנגב ולהפיכתו למרכז החדש של ישראל
אל ביטון הצטרף גם ניסן בן חמו, ראש העיר ערד ויו״ר מועצת הנגב: ״הדיון החשוב שהתקיים היום בוועדת העורכים, בנושא נמל התעופה בנבטים, מוכיח שוב שהקמת הנמל בנגב היא החלופה הטובה והנכונה ביותר למדינת ישראל. הקמתו של הנמל נשענת על תשתיות של תחבורתיות קיימות, כמו גם תשתיות קיימות אחרות, כגון המסלול הארוך במזרח התיכון, המוכן כבר, בנבטים. הנגב הוא הפתרון לאתגרים הדמוגרפיים של מדינת ישראל ומשרד הביטחון מסתמן כחסם הגדול ביותר לפיתוח הנגב ולהפיכתו למרכז החדש של ישראל״.

ב'נתיבי ישראל' הודו כי תסקיר ההשפעה על הסביבה ברמת דוד הוגש תוך חודש להתייחסות המשרד להגנת הסביבה. כעת רק נשאר לראות האם יעילות צוות העבודה של נ'תיבי ישראל' בהגשת התסקיר בנבטים תארך אותו הזמן
נושא נוסף שעלה בדיון הוא סטטוס התקדמות תסקיר ההשפעה על הסביבה ברמת דוד ובנבטים.

לשאלה שהעלה עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית קריית טבעון - בתוך כמה זמן מוגש תסקיר השפעה על הסביבה? נתנו נציגי נתיבי ישראל תשובה מתחמקת וכאשר נשאלו בשנית, הודו כי תסקיר ההשפעה על הסביבה ברמת דוד הוגש תוך חודש, להתייחסות המשרד להגנת הסביבה. כעת, נותר להמתין ולראות את יעילות צוות העבודה של נתיבי ישראל בהגשת התסקיר בנבטים - האם ההגשה תארך אותו הזמן ותתמוך באמירתם כי הם מקדמים את התכנון לשתי החלופות, שווה בשווה. עידו גרינבלום הוסיף: "אני מברך את גורמי התכנון, שהראו פעם נוספת, שהפתרון התעופתי הנכון למדינת ישראל הוא נמל תעופה משלים בנבטים, ומאמין שאליו צריך להתווסף נמל תעופה אזורי בחיפה. זה המענה הנכון לעתיד התעופה בישראל."

לדיון הצטרפו גם ראשי רשויות מעמק יזרעאל, המתנגדים בצורה נחרצת לחלופת רמת דוד ופועלים בשיתוף פעולה עם רשויות הנגב.
אייל בצר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, שהשתתף גם הוא, אמר: ״כיום ברור לכולם כי חלופת רמת דוד לא תיתן מענה לצרכי התחבורה העתידיים של ישראל וכל פעולה תכנונית שמקדמת את נבטים, העדיפה, היא מבורכת״!

אל בצר הצטרף גם עופר בן אליעזר ראש המועצה המקומית רמת ישי: ״אנחנו ממשיכים לפעול, בשילוב ידיים, לקדם את הקונצנזוס הלאומי להקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים. לא בגלל שאנחנו לא רוצים את השדה אצלנו, אלא כי זה הפתרון הנכון למדינת ישראל. זהו פתרון שכל הרשויות בנגב מעוניינות בו, אצלן. אם יש כאן נימבי, הוא אך ורק של מערכת הביטחון, שלא מוכנה לדון בפתרונות לשילוב תעופה אזרחית בדרום״.