ההתנגדות להקמת שדה תעופה בעמק

עדכונים


קואליציה צפונית חשובה בעד שדה תעופה בינלאומי אזורי בחיפה

המועצה האזורית עמק יזרעאל, בשותפות רשויות רבות נוספות בצפון, פועלות במרץ לקידומו של שדה תעופה בינלאומי, אזורי, שישרת את תושבי הצפון.
קואליציה זו, מצטרפת לשותפות לאומית רחבה עם רשויות הדרום והמרכז ומציגה חזון רחב, מקצועי ונכון לכלל תשתיות התעופה של ישראל - חזון שצופה עשרות שנים קדימה, ומציע פתרונות אמיתיים לצרכי התעופה העתידיים של ישראל.

אנו מבינים שהפריסה הארצית הנכונה היא של הקמת שדות תעופה בינלאומיים גדולים (דרג 1) בנבטים ובנתב״ג ושדות תעופה אזוריים מוגבלים (דרג 2) בחיפה ובתמנע.

שדה התעופה בחיפה מיועד לשרת 5-8 מיליון נוסעים בשנה ויוכל לקלוט את חברות החסך (Low-cost) הרבות, בטווחים שעד הודו במזרח וכל אירופה במערב. אנו פועלים מול הדרגים הפוליטיים, הרשויות המקומיות והדרג המקצועי, לקידום הקמת שדה התעופה בחיפה כך, שייתן מענה לצורך בשדה תעופה בינלאומי אזורי, במיקום הנכון ביותר - בליבו של צומת התחבורה הראשי בצפון שבמפרץ חיפה, עם מסלול לים וללא פגיעה סביבתית.

פגישה עם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ ואופיר סופר

התקיימה פגישה עם חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ ואופיר סופר, במועצה האזורית עמק יזרעאל.

בפגישה, שהתקיימה לבקשתו של ראש המועצה, אייל בצר, השתתפו ראשי הרשויות של המועצות עמק יזרעאל, טבעון, רמת ישי ומגידו, התקיים שיח פורה ודיון מקצועי, בנושא עתיד תשתיות התעופה בישראל.

לחברי הכנסת הוצגו חוות דעת מקצועיות התומכות בהקמה של שדה תעופה גדול בנבטים, תוך מתן מענה לכל טיעוני חיל האוויר, המתנגד לחלופה זו. בנוסף, הוסבר לחברי הכנסת מדוע שדה תעופה ברמת דוד הנו חלופה שאינה נותנת מענה שלם לצרכי התעופה העתידיים של ישראל. בדיון, הוצגה גם ההתכנות להקמת שדה תעופה בינלאומי בדרג 2 בחיפה שייתן מענה מצוין לתושבי הצפון.

חבר הכנסת סמוטריץ׳ סיכם כי מדובר בדיון חשוב ומקצועי, שמספק ראייה רחבה על הנושא וכדי לגבש את עמדתו המקצועית, ביקש לשמוע פרטים נוספים מכלל אנשי המקצוע.

ראשי הרשויות סיכמו את הדיון באמירה כי חייבים לשמר את רמת דוד כצבאי בלבד, נבטים כשדה אזרחי וצבאי משותף, ואת חיפה כשדה בינלאומי אזורי משמעותי.

פגישה באמצעות ZOOM של ראשי מועצות אזוריות עם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב

השבוע, התקיימה פגישה עם השרה לקידום תשתיות תחבורה ברחבי הארץ וברחבי המועצות האזוריות בפרט.

ראש המועצה, אייל בצר, העלה במפגש כמה נושאים חשובים:

ראשית, הודה לשרה ושיבח אותה על החלטתה החשובה בדבר הקמת שדה התעופה הבינלאומי הבא בנבטים.
לצד זאת, התריע בפניה על בזבוז הכספים המיותר בקידום התכנון של רמת דוד. התכנון ברמת דוד מתקדם, למרות החלטתה של השרה ויש בכך בזבוז של מיליוני שקלים מכספי משלם המיסים, על חלופה שלא תצא לפועל.

ראש המועצה אף הזכיר לשרה כי קיימת היתכנות להקמת שדה תעופה בינלאומי אזורי בחיפה, על בסיס שדה התעופה הקיים.

השרה הסכימה עם ראש המועצה והכריזה על הקמת שדה התעופה בנבטים ושדה אזורי בחיפה.

אישור תכניות העבודה לשנת 2021

בסוף חודש נובמבר החולף, התכנס פורום מטה הרשויות הארצי למען נבטים, שבו חברות מעל ל-30 רשויות מקומיות מאזור עמק יזרעאל ומהנגב, לאישור תכניות עבודה בנושא שדה התעופה בנבטים. בסיכומה של הפגישה, אישרו ראשי הרשויות, פה אחד, להמשיך את הפעילות האינטנסיבית כנגד הקמתו של שדה תעופה בעמק ובעד הקמתו בנגב.

מטה הרשויות המשותף למען שדה התעופה בנבטים מבטא שיתוף פעולה נדיר, שכמעט ולא נראה בישראל. הקונצנזוס הרחב ותמימות הדעים בקרב הרשויות המקומיות, שנרתמו למען נבטים, מוזכרים לטובה, בכל פגישה עם שרים וחברי כנסת. לפיכך, ניכר שהנושא חשוב מאוד לראשי הרשויות ומכאן גם לציבור הרחב, המיוצג באמצעותם.

פגישת עבודה עם משרד האוצר

בשבוע שעבר, קיים הצוות המקצועי של המועצה, פגישה עם אנשי אגף תקציבים באוצר. בפגישה, השתתפו מטעם המועצה אבי סמוביץ׳ - סגן ראש המועצה, חן הרצוג - כלכלן ראשי ושותף בחברת BDO, אלכס גן -ר אש המטה המקצועי, נדב שרון - מתאם הרשויות בנושא שדה התעופה, יוהן אטלן - מנכ״ל מועצת הנגב ודן ברוזה מעמותת המאבק של התושבים נגד הקמת שדה התעופה בעמק. מטעם האוצר השתתפו עדי חכמון - אחראית תשתיות וסגנית הממונה על התקציבים, אלי מורגנשטרן - רכז מים, חקלאות ונמלים באוצר, חיים בורובסקי - רפרנט באגף תקציבים ונציג משרד האוצר בוועדת העורכים.

נציגי המועצה והעמותה, בשיתוף המומחים, הציגו את עבודתם של מומחי כלכלה מובילים בישראל, שבחנו את המשמעויות בנושא הקמת שדה תעופה בינלאומי בישראל.

בראש הדברים, הוצגו הניתוחים, שמראים בבירור כי קיים פער ישיר של יותר מ- 30 מיליארד שקלים בבחירה להקים ולהפעיל את שדה התעופה בעמק ולא בנגב.

חן הרצוג מחברתBDO  הסביר מדוע אין הגיון כלכלי להקים שדה מוגבל ברמת דוד, מתוך הנחה שבעתיד שיהיה צורך בשדה נוסף, שיוקם בנבטים (דבר שברור לכל המומחים, כבר כיום!). הנחת המוצא חייבת להיות שיש צורך, בנוסף לנתב״ג, בשדה תעופה אחד גדול שיוכל לשרת 40-80 מיליון נוסעים בשנה ושדה כזה יכול לקום אך ורק בנבטים.

המסר העיקרי שעלה בפגישה הוא, שעכשיו הזמן הנכון לעשות Restart"" לכל התהליך ולתכנן, כראוי, את שדה התעופה האזרחי בנבטים, כחלופה מיטבית למדינת ישראל.