אור דולק בבתי הכנסת בעמק יזרעאל

מיזם של המועצה לציון 'ליל הבדולח' באמצעות מפגשים מקוונים ביישובי העמק, בשיתוף עם המועצה הדתית ובהנחיית 'יד ושם'


ב'ליל הבדולח' - כבו האורות בבתי הכנסת. 

פרעות ליל ה- 9-10.11.1938 זכורים היטב כמעשי רצח של הנאצים בתושבים היהודים בגרמניה ובאוסטריה ומעשי פוגרום בבתי הכנסת. חלונות נופצו ביד גסה ורסיסי זכוכית רבים כיסו את הרחובות, בתי הכנסת נהרסו, והיו שנשרפו.

הפוגרום שתוכנן היטב מראש, היה הפעם הראשונה שפומביות האירועים באה לידי ביטוי בכל ערי גרמניה. משבר הזהות של יהודי גרמניה, ש'ליל הבדולח' היווה את שיאו האלים, עבר  מהמישור האישי גם למישור הציבורי. בתפילות מיוחדות שחיברו רבני הקהילה, בעת ההיא, באו לידי ביטוי שעתם הקשה של יהודי גרמניה והתערערות מעמד הקהילה.

ציון 'ליל הבדולח' כיום, זימן לנו שעת כושר לשיג ושיח על מקומו של בית הכנסת כמרכז דתי-קהילתי-תרבותי, אז והיום. הוא מאפשר לימוד על הלילה בו כבו האורות בבתי הכנסת וחיבורו לתקומת ישראל.

"בימים אלה, בהם אנו מנועים מלהתקהל במרכזי תרבות, קהילה ודת, כדי להגן על עצמנו, ביקשנו לנסות ליצור לימוד קהילתי משותף על זמנים שבהם נחרבו מרכזים שכאלה והמשמעות שיש לכך עבור דור ההמשך", שיתפה חיה קליגר מזכירת המועצה הדתית עמק יזרעאל" עשינו זאת, באמצעות מפגשים מקוונים בהנחיית 'יד ושם', שהכילו מסע וירטואלי לגרמניה ולוו בסרטונים, עדויות ותצלומים, סיפורים על בתי כנסת מייצגים ועל האור שמורשתם הנחילה."

בליל ה- 9.11.20 התקיימו, בהנחיית מדריכי 'יד ושם', מפגשים קהילתיים מקוונים בתשעה מיישובי העמק; גבעת אלה, הושעיה, כפר ברוך, מושב מרחביה, שדה יעקב, תל עדשים, בית לחם הגלילית, עדי וציפורי.

ההתכנסות הווירטואלית תוכננה יחד עם נציגים מכל ישוב והותאמה על פי בתי הכנסת שהיישוב בחר לעסוק בהם, עם הסיפור שעומד מאחוריהם.

בהשראת יוזמתו של הרב יחיאל וסרמן, שקרא לציין את 'ליל הבדולח' באמצעות השארת אורות דולקים למשך כל הלילה בבתי הכנסת בארץ ובעולם, הוזמנו כל יישובי העמק להשאיר אורות דולקים בבתי הכנסת או במבנה משמעותי אחר ביישוב, בלילה זה, כאקט נלווה ומשלים למפגשי הלימוד. 

אייל בצר ראש המועצה: "זהו מיזם חשוב שנועד לזכור ולהזכיר את פרעות 'ליל הבדולח' כחלק מתקומת ישראל. התקופה הנוכחית מאלצת אותנו לריחוק חברתי, אך בה בעת מזמנת לנו אפשרות להתכנס פנימה, להעמיק את הקשרים בין הפרטים בתוך היישובים ולהעריך את הקהילה ומשמעותה בחיינו".

בית הכנסת בכפר יהושע

בית הכנסת בתל עדשים

בית הכנסת בעדי

בית הכנסת במרחביה

                           כפר יהושע                                                   תל עדשים                                                                 עדי                                                              מרחביה