מבצע הצלת מקווה בן 2,000 שנה שהתגלה בצומת יפתחאל

החלו עבודות העתקת המקווה שנמצא במרחק של פחות מקילומטר מחנתון


 גילוי ארכיאולוגי מפתיע של מקווה מרשים בן 2,000 שנה, נחשף לאחרונה במרחק פחות מקילומטר, מקיבוץ חנתון. המקווה נחשף כתוצאה מעבודות של 'נתיבי ישראל', לקראת סלילת כביש חדש שיתחבר ממזרח עם כביש 79 באזור צומת יפתחאל.

מקווה הינו מבנה המאפשר טבילה במים שיכול להיות טבעי (מעיין) או בנוי בידי אדם.  טבילת כל הגוף הינה חלק מהותי מחוויה דתית, המוזכרת בתנ"ך ומתוארת בפירוט רב בתלמוד. מדובר במנהג עתיק וייחודי המתקיים באותו אופן כבר 2,000 שנה.

תושבי חנתון, השותפים לגילוי, היו מוטרדים מהעובדה שעתידו של המקווה להיות מוסתר מעיני כל, היות שמיקומו באזור בו 'נתיבי ישראל' צפויים להמשיך בעבודתם.  על כן, הציבו לעצמם מטרה - להציל את המקווה העתיק מהריסה, בשל בניית הכביש המתוכנן. הם ביקשו לעשות זאת באמצעות העברת הפריט הארכאולוגי החשוב, ללב קיבוצם.

השבוע החל מבצע ההצלה המרגש! בכוחות משותפים של התושבים, רשות העתיקות, 'נתיבי ישראל' והמועצה, החלו העבודות להעתקת המקווה. הוא יועבר לחנתון, שם ישמרו אותו ויאפשרו למבקרים לבוא, לראות וללמוד על העבר.

קהילת חנתון מעוניינת להקים פארק ארכאולוגי, המשלב גת יין עתיקה שנחשפה בחנתון, לצד ממצאים שונים של רשות העתיקות. מקום זה יהפוך למרחב חינוכי וישרת את הסביבה ומבקרים מרחבי העולם.

ראש המועצה אייל בצר: "המקווה העתיק, מספר סיפור שלם על היסטוריית המקום ואנו רואים חשיבות ואחריות רבה בשימורו. כך, למבקרים במקום תהיה הזדמנות ללכת על שבילים, בינות צמחייה יפיפייה וללמוד על התגליות הארכאולוגיות החשובות, שנמצאו באזורנו."

עבודות העתקת המקווה לחנתון