הורים יקרים,
קבלתם הודעה כי אחד מבני המשפחה נחשף לחולה קורונה מאומת וכי עליו להיכנס לבידוד? מציאות זו היא שונה, לא מוכרת ומצריכה מאיתנו התמודדות אחרת מזו שהורגלנו אליה בעבר. אי הוודאות מעוררת אצל כולנו שאלות רבות כיצד לשמור על הרווחה הנפשית שלנו ושל ילדינו ולצלוח את התקופה בצורה הטובה ביותר .

נתייחס לחלק משאלות אלה.

קיבלתי הנחיה כי אחד מבני המשפחה צריך להיכנס לבידוד. מה עושים עכשיו ?

  • קודם כל, קחו נשימה עמוקה... נסו להבין מה אתם מרגישים, מה מדאיג אתכם ומה מסייע לכם לחוש רגועים יותר.
  •  התחילו לארגן את המסר שברצונכם להעביר לילדיכם. חשוב לזכור שלכם, כהורים, תפקיד חשוב בהשפעה על האופן בו הילדים יתפסו את המצב. אתם זוכרים שבילדותם, בעת נפילה, נהגו לשאת את עיניהם אליכם ולפי תגובתכם החליטו אם לפרוץ בבכי, או להמשיך במשחק? כך גם היום, תגובותיכם מעצבות את האופן בו הילדים מבינים את המתרחש ומסייעות להם להתמודד עם המצב החדש.
  • ילדים רגישים למסרים מילוליים ובלתי מילוליים של הוריהם ולכן, היכולת שלנו לווסת את הדאגה ולגייס חשיבה חיובית, משמעותיות ביצירת חוויה של בטחון ויציבות.

מה לומר לילדים ?

  • חשוב לענות תשובות ישירות, לילדים ששואלים שאלות ישירות ופשוטות. במצבי אי ודאות, מידע מדויק ואמין, המותאם לגיל הילד, משרה בטחון ורוגע. יש להעביר את המידע באופן ברור ולא באופן דרמטי, ללא פרטים מיותרים.
  • ילדים קשובים למידע המגיע מהסביבה ולכן, חשוב לווסת את כמות המידע והתוכן אליהם הם נחשפים.
  • כהורים, חשוב להעביר מסרים מרגיעים, למשל: שהבידוד אינו מעיד על מחלה. הסבירו שהקורונה היא מחלה דומה לשפעת ומרבית הילדים שנדבקים מרגישים טוב ומחלימים בקלות. הזכירו שכאשר הבידוד יסתיים כולם יוכלו לחזור לשגרה – לחדר, לגן או לבית הספר. 
  • התייחסות אופטימית למצב מגבירה את החוסן שלכם כמשפחה. כמבוגר האחראי, לצד החוויות הפחות נעימות, ננסה להפיק את מירב החוויות החיוביות האפשריות. כך, למשל, נוכל לראות בתקופת הבידוד הזדמנות לפעילויות משותפות, שבדרך כלל איננו פנויים עבורן.

איך להתייחס לתגובות של הילד שלי? האם הן נורמליות ?

  • בדיוק כפי שאנו כמבוגרים חווים מנעד רגשות, כך גם ילדינו עשויים להגיב באופנים שונים. מכלול הרגשות והתגובות הוא אפשרי וטבעי ומהווה חלק מתהליך העיבוד וההתמודדות עם המצב. גם אם קשה לנו להכיל את התגובות של הילדים, ההתבוננות וההקשבה לתחושותיהם היא חלק מהתמיכה, לה הם זקוקים בשלב זה .
  • גם בתקופת הבידוד, יש להציב גבולות ולא לתת לגיטימציה להתנהגות פוגעת, אלא להתייחס לרגש העומד בבסיס ההתנהגות ולסייע במציאת אפיקים מקובלים לביטוי רגשות ותחושות.
  • חשוב לשוחח עם ילדיכם על רגשותיהם, לשדר אמון ביכולת ההתמודדות שלהם, להיות ערניים ולשים לב מי מילדיכם זקוק להתייחסות מיוחדת.
  • זכרו שלכל אחד מאיתנו יש דרכים שונות להירגע ונסו להבין, יחד עם ילדיכם, מה עוזר להם לחוש טוב יותר (מוסיקה, פעילות גופנית, הקראת סיפור) .

איך להכין את ילדי לבדיקת קורונה ?

  • מצבים של אי ודאות מעוררים בנו חרדה. הכנה מראש מסייעת בהחזרת תחושת השליטה ולרוב מפחיתה את מידת הלחץ.
  • חשוב לספר לילדים על תהלך הבדיקה. למשל: לתאר את איש המקצוע שיבצע את הבדיקה (הוא ילבש חליפת מגן לבנה ומסיכה... אפשר אף להראות תמונה), במהלך הבדיקה יוכנס מטוש (מעין מקלון) לחלל האף והפה- זה יכול לגרום לתחושה לא נעימה, אך זה יעבור במהרה.
  • הקשיבו לשאלות של הילדים, בדקו מה מעסיק אותם ונסו להבין מה יוכל לסייע להם.

למה חשוב לשים לב בתקופת הבידוד ?

1 . שמירה על שגרה וחלוקת תפקידים: היכולת לשמור על רצף, שגרה ולהיות פעילים תורמת לתחושת הבטחון במציאות מורכבת. מילוי משימות פשוטות, לעיתים יזומות, מסייעת להחזרת תחושת השליטה. ניתן להיעזר בטבלת ימים ברורה, בה תציינו יחד פעילויות נבחרות, או הרכב ארוחות שיסייעו לשמור על סדר ושגרה. חשוב לשמור על שגרה יומיומית; הגיינה, החלפת בגדים, שעות שינה ואכילה סדירות, עד כמה שניתן.

2 . שמירה על תחושת שייכות וקשר, באמצעות תקשורת מקוונת או שיחות טלפון; שמרו על קשר עם בני המשפחה המורחבת, עם הצוות החינוכי ועם חברים ממעגלים שונים, בין אם הם בבידוד ובין אם לא.

3 . שמרו על הומור ומשחקיות: שימוש באמצעים שונים של משחק, כמו יצירה, פאזלים ומשחק דמיוני משותף, יתרמו לחוויה חיובית יותר. 

4 . תיעוד 'חווית ההישארות בבית' ועיבוד החוויה - באמצעות ציורים, עבודות יד, כתיבת יומן וצילום. התיעוד מאפשר קבלת תמיכה והכרה מאחרים, מעודד ומאפשר תקשורת ותחושת ניראות וקיום, גם בהיעדר מפגש ממשי.

אנו מודאגים, מוצפים ולא יודעים כיצד לעזור לילדים שלנו להתמודד. זכרו שגם אם אתם בבידוד, אינכם לבד. שתפו אנשים משמעותיים לכם ברגשות ובדאגות שלכם. לפעמים, הידיעה שלא רק אתם חווים רגשות אלה, עשויה להקל על המצוקה.

אם אתם מודאגים ביחס להתנהגויות הנראות לכן יוצאות דופן, או רוצים להתייעץ בנוגע למצבם הרגשי של ילדיכם, אל תהססו לפנות להתייעצות מקצועית.
אתם לא לבד! מוזמנים לפנות לשירות הפסיכולוגי בשאלות והתלבטויות ואנו נשמח לסייע.

בברכת בריאות איתנה,
השירות הפסיכולוגי החינוכי עמק יזרעאל