המדינה ממשיכה לקדם את הקמת שדה התעופה בעמק למעלה מעשר שנים ואנו נלחמים ונלחמות באיוולת הזו בכל הכוח!

בקרוב יקבע מועד חדש לדיון המכריע בנושא סעיפים 77/78 בוועדה הארצית לתכנון ובנייה. 

סעיף 77-78 מטיל מגבלות תכנוניות רבות על העמק ורשויות רבות באזור הצפון כולו, שמשמעותן - חיסול החקלאות והרס העמקים:

  1. החלטה זו מבקשת להטיל הגבלות בנייה חמורות על פני שטח של כ-637,000 דונם ב-23 רשויות מקומיות תוך פגיעה בזכויות קנייניות של עשרות אלפי אזרחים, בשלב בו טרם נבחנו כלל המשמעויות של תכנון שדה התעופה ולא נבחרה חלופה על ידי ממשלת ישראל. זהו צעד חסר תקדים המטיל מגבלות שאין להן אח ורע במדינת ישראל, בתהליך דרקוני, ללא יכולת התנגדות, זכות ערעור וללא שיתוף כל גורם שאחראי במדינה על ביטחון, חקלאות, סביבה ובריאות הציבור.
  2. מגבלות חמורות אלו יובילו לפגיעה משמעותית בקידום החקלאות על פני אזורים נרחבים, אשר יובילו לפגיעה קשה בביטחונה התזונתי של מדינת ישראל, במיוחד בימים אלו.
  3. קידום החלטה זו יוביל להטלת הגבלות חמורות על בניה לגובה ובניה אקוסטית - מגבלות שיוטלו על עשרות ישובים במרחב הצפון, אשר יבלמו הרחבה והתחדשות ישובים ויפגעו בהתפתחות הכלכלית והחברתית באזור כולו, במיוחד בתקופה זו.
  4. בבסיס הרצון לקידום ההחלטה עומד, לכאורה, הרצון להגביל בנייה אשר תשפיע על נתיב נדידת הציפורים וזאת, ללא כל אסמכתה מקצועית. אין כל ספק, שעצם הטלת המגבלה לא תשפיע על נתיבי נדידת הציפורים ולא תביא כל תועלת, במובן זה.
  5. עתה, יותר מתמיד, ברור שקידום שדה תעופה בינלאומי צבאי-אזרחי בעמק יזרעאל בלב אוכלוסייה אזרחית, מהווה סכנה ביטחונית. שדה כזה יחשוף עשרות ישובים, עשרות אלפי תושבות ותושבים ולמעלה מ- 5,000 תלמידות ותלמידים ב-6 בתי ספר סמוכי גדר לשדה המתוכנן - לפגיעת כטב״מים וטילים מדויקים, בשל קרבתם לשדה תעופה צבאי-אזרחי משולב, המהווה מטרה לגיטימית לחיזבאללה.
  6. שדה תעופה בעמק יזרעאל יגרום למכת מוות לחקלאות באחד האזורים האחרונים שנותרו בישראל לאחר המלחמה, בו מתקיימת חקלאות קריטית לביטחונה התזונתי של מדינת ישראל.
  7. שדה תעופה בעמק יזרעאל יוביל לפגיעה קשה בבריאות ובאיכות החיים של תושבות ותושבים בכל צפון הארץ – מאזור הקריות בצפון ועד לאזור עפולה, הגלבוע וחוף הכרמל.
  8. עמק יזרעאל, הנו בלב נתיב נדידת ציפורים – כך שקידום השדה יחשוף מטוסי נוסעים ותושבים בכל המרחב לסכנת התרסקות בשל המצאות שדה התעופה בעמק בליבו של נתיב נדידת ציפורים ועופות גדולים. המחשבה שניתן להסיט את נתיבי הנדידה אינה מבוססת על עמדת הגורמים המקצועיים ואם הדבר יתאפשר, הוא לא יעשה ללא פגיעה אנושה בטבע, בחקלאות ובמאגרי המים בכל האזור.
  9. לאחרונה, הגיש המשרד להגנת הסביבה חוות דעת בנוגע לתסקיר הסביבתי המעיד כאלף מונים על הנזק האדיר בקידום שדה תעופה, אך הוא זוכה להתעלמות מוחלטת מגורמי התכנון. נזק זה מצטרף לנזקים אדירים, אפשריים, שייגרמו לכל מערכות ניקוז המים והמאגרים באזור.
  10. לצד כל אלו, דווקא בעת הזו, יש לסייע בשיקום הדרום. הקמת שדה תעופה בדרום הארץ בנבטים הוא יעד אסטרטגי לאומי. בניית השדה שם נתמכת על ידי רשויות הדרום ותהווה צעד קריטי בקידום הדרום ושיקומו לאחר המלחמה.

אף על פי כן, בהתאם להצהרתם של גורמים בכירים במנהל התכנון ובנתיבי ישראל ובניגוד להחלטת ממשלת ישראל 1307, תכנון חלופת נבטים אינו מקודם בגופי התכנון ודרגת בשלותו אינה עומדת בקנה אחד עם תכנון חלופת עמק יזרעאל.

הרצון להטיל מגבלות בנייה על אזורים כה נרחבים, מגיע על רקע התעקשות גורמי התכנון לקדם את חלופת רמת דוד תוך התעלמות מהנזקים האדירים שייגרמו לאזור ובהתעלמות מהחשיבות של קידום חלופת נבטים דווקא בעת הזו.

לא ניתן להרוס את החקלאות והביטחון התזונתי של המדינה כולה, בוודאי בעת מלחמה. המועצה נמצאת בחזית מאבק ארוך ונחוש באיוולת הזו, שעלולה להביא להרס האזור כולו!

הצטרפו אלינו  (מועד חדש יקבע בהמשך) לדיון המכריע בנושא סעיפים 77/78 בוועדה הארצית לתכנון ובנייה - נעדכן על המועד החדש שייקבע.

זוהי הזעקה של אזור הצפון כולו, צריך להגיע לדיון בירושלים כדי להביא את קול ההיגיון, שיספק הגנה על כל התושבות והתושבים באזור הצפון, בהיבטים רבים ומשמעותיים של ביטחון, חקלאות, סביבה, כלכלה ובריאות הציבור.