חזרה לבית הספר לאחר סגר ממושך
הורים יקרים,
חזרתם של הילדים לבית הספר הינה מבורכת ומיוחלת מחד, ומעוררת שאלות וחששות, מאידך.
יתכן שיהיו קשיים בתהליך ההתאקלמות מחדש, אך רוב התגובות במצב מורכב זה הינן טבעיות ונורמטיביות. אגרת זו עשויה לעזור לכם להתבונן בהתנהגות ילדיכם ולהבינה בפרספקטיבה של מציאות לא שגרתית. כאשר אתם מזהים תגובות מעין אלו, יש לתת את הזמן לילד/ה להתמודד בעזרת הכוחות הפנימיים שלו/ה ובעזרת סביבה תומכת ומכילה.
הקשיים אשר יכולים להופיע עם חזרתם של הילדים לבית הספר:
הילד.ה לא רוצה לחזור לבית הספר או מגלה קושי בפרידה / כעס / בכי / התנגדות. הילד.ה עדיין לא הסתגל.ה למסגרת לפני הכניסה לסגר. הילדים יידרשו להסתגלות מחדש, שייתכן ותהיה אפילו ארוכה מההסתגלות בתחילת השנה. רוב הסיכויים שבהמשך היום הם יירגעו בעזרת המחנך.ת וימשיכו את יומם בהנאה.
הילד.ה מסרב.ת לאכול בבית הספר או חוזר.ת רעב.ה הביתה – שינויים בהרגלי האכילה הינם נורמליים במצבי הסתגלות ומושפעים מהמצב הרגשי של הילד/ה, אשר לעיתים גם מחפש/ת נחמה באוכל. אוכל מייצג עבורם את הסביבה הביתית. עם החזרה הביתה, מומלץ לשבת עם הילד.ה ולאכול יחד ארוחה מזינה. יש להימנע ממזון "מפצה" אשר מגביר אכילה רגשית ולא מספק את המענה הרגשי שהילדים באמת זקוקים לו.
הילד.ה נצמד.ת להורה יותר מהרגיל לאחר החזרה הביתה. הילדים עוברים עוד הסתגלות ומשקיעים בה הרבה משאבים. כאשר חוזרים הביתה, הם צריכים למלא את המשאבים שלהם מחדש דרך זה שהם "נטענים" בכם. אפשרו להם זאת. במידת האפשר, התפנו עבורם לזמן משחק /שיח /יצירה משותף .
הילד.ה לא רוצה להשתתף במפגשים חברתיים אחרי בית הספר. יש להם את הזמן שלהם וזה בסדר. הם נפגשים עם חברים בבית הספר וטבעי שיזדקקו, בסוף היום, לזמן נטול התמודדות חברתית.
שינויים ברמת האנרגיה- הילד.ה עייפ.ה אחרי בית הספר ונרדמ.ת מוקדם או לחילופין חוזר/ת מבית הספר חסר/ת מנוחה. גם זה עשוי לקחת זמן, עד להסתגלות לסדר יום חדש.
עיסוק בקורונה – הילד.ה שואל/ת שאלות לגבי הקורונה או מכניס.ה לתוך המשחק את העיסוק בקורונה. החזרה לחיים "שגרתיים" עשויה לעורר גם מתח וחשש מהידבקות. על כן, טבעי כי יהיה עיסוק מוגבר מהרגיל, בנושא זה. אפשרו לילדים "לאוורר" את החשש ולעבד אותו בשיח, בציור או במשחק.
הבעת רגשות שליליים - גם אם זה לא תמיד נעים לנו, רגש שלילי הוא חלק חשוב מהחיים. עודדו את ילדיכם להביע את כל קשת הרגשות, כולל פחד, כעס, אכזבה או תסכול וזכרו- עדיף שהם ידברו את הרגשות מאשר יתנהגו אותם !
קושי (לא אופייני) בוויסות הרגשי בתקופת ההסתגלות -הילד.ה כועס.ת יותר, רב.ה יותר עם האחים שלו.ה, עונה בחוצפה או בחוסר סבלנות ומתקשה להירגע – תגובות אלו אופייניות אצל חלק מהילדים במצבי שינוי. עיסוי גוף, פעילות ספורטיבית או דמיון מודרך יכולים להפחית את המתח ולהגביר תחושות חיוביות.
סומטיזציה- הילד.ה מתלונן.ת על כאבים גופניים, ללא סיבה רפואית, בעיקר בשעות הלילה או הבוקר. לרוב, מדובר בכאבים הקשורים ללחץ סביב החזרה לשגרה. כאבים אלו אמורים לחלוף לאחר תקופת ההסתגלות. יש לשלול סיבה רפואית ולתת לזמן לעשות את שלו .
רגרסיה תפקודית סביב תקופת ההסתגלות – לעיתים קיימות תופעות כגון: הרטבת לילה, דיבור תינוקי, ציור או משחק לא מותאם לגיל, גמגום או נסיגה שפתית וכד'. תופעות אלו לרוב חולפות מעצמן, לאחר תקופת ההסתגלות. ניתן להרגיע את הילדים ולשקף להם כי אלו תופעות שקורות לפעמים והן יחלפו כעבור זמן. לצד הנרמול, עודדו אותם למצוא דרכי התמודדות נוספות כגון דיבור, שיתוף או משחק.
נציין כי רבים מן הילדים יסתגלו בקלות לבית הספר ולא יפגינו התנהגות מדאיגה. יהיו אף כאלו, אשר החזרה לשגרה תיטיב עם סימפטומים שהופיעו בזמן הסגר הממושך. ככל שאתם מזהים שילוב של מספר קשיים, או אם קיימת פגיעה משמעותית בתפקוד לאורך זמן, שתפו את המחנךת! השיתוף חשוב גם בהתנהגויות מסתגלות וגם במצבי שינוי, או בקשיים שעולים.
ככל שאתם חשים דאגה, ניתן לפנות אלינו, לצוות השירות הפסיכולוגי החינוכי עמק יזרעאל ורמת ישי. אנו נשמח לסייע בתהליך ההסתגלות של ילדיכם!
בברכת בריאות וחזרה נעימה לשגרה
השירות הפסיכולוגי עמק יזרעאל ורמת ישי 04-6520063