למידה מקוונת
הורים יקרים,
בימים אלה, כולנו שותפים למציאות מורכבת, לעיתים מבלבלת ומאתגרת.
מחד, אנחנו מגיעים לתקופה של סגר ולמידה מרחוק כשאנו למודי ניסיון וכבר יודעים או זוכרים, פחות או יותר, איך זה נראה ומרגיש.
מאידך, אנחנו מגיעים גם מעט עייפים, ויותר מבינים כי אנחנו בריצה למרחקים ארוכים.
בנוסף, יש לנו הכרה בכך שחוסר ודאות, אי ידיעה, חוסר יציבות ואי שליטה הם חלק בלתי נפרד מחיינו ושגרת חירום היא חלק מהיום יום שלנו.
אלה מעוררים קשת רחבה מאוד של רגשות, תחושות ומחשבות, ומעלים שאלות רבות; כיצד נשמור על הרווחה הנפשית שלנו ושל ילדינו, ואיך נצלח את התקופה בצורה הטובה ביותר?
נתייחס לחלק משאלות אלה.
נתחיל דווקא בלמידה מרחוק:
רוב הילדים כבר חוו למידה מרחוק, בשנה שעברה, והתנסו במפגשי זום (גם הילדים שעלו השנה לכיתה א' התנסו במפגשי זום עם הגננת), במטלות מקוונות ובשיעורים מקוונים. התנסות זו חשובה גם בהקשר לשיח עם הילדים על מה ובאילו תנאים זה עבד טוב יותר, ומתי פחות. אפשר לשוחח עם הילדים ולהיזכר, ביחד עמם, מה עזר להם ולדייק את סביבת הלמידה מרחוק, בהתאם לכך.
לרוב, הדברים הם פשוטים וטבעיים:
- כיסא נוח (אפשר להתארגן עם פופים או כריות), חדר שקט, אוזניות על מנת להיות מרוכז יותר וגם כדי לא להפריע לבני בית אחרים. כוס מים, תה או שוקו ואולי גם נשנוש קל, להגברת האנרגיות במהלך השיעור.
- ממקמים את עמדת הלמידה כך שהמבט יוכל מדי פעם "לברוח" לחלון, לנוף, לעצים, לעננים. זה יכול לאפשר אתנחתא לעיניים ולראש ולמלא בצבעים, בתחושת המרחב ובאנרגיה.
- כדאי גם לעזור לילדים, בייחוד הצעירים, לכוון את השעון המעורר כך, שיספיקו לשטוף פנים, להתלבש, לשתות משהו ולהגיע לשיעור מאורגנים ומוכנים רגשית ופיזית לחוויית הלמידה. הדבר מסייע גם בשמירת השגרה (דבר חשוב ביותר עבור הילדים, בייחוד באי שגרה כללית השוררת בתקופה זו) וביצירת סדר, ביטחון, הרגלי למידה והרגלים בכלל.
- במידת האפשר ובהתאם להנחיות, עודדו את ילדכם להזמין חבר/ה וללמוד בזוגות, או בשלשות. הדבר יכול לאפשר למידה מהנה יותר ובין לבין, מרחב למשחק, לשיחה ולכל חוויה משותפת אחרת, במטרה לשמור על קשרים חברתיים בתקופה זו, ולאפשר אינטראקציות עם בני גילם.
- לא מעט ילדים מתקשים לשמור על קשב בשיעורים, המועברים דרך המחשב. לפעמים, טווח הקשב אינו עולה על 10 דקות. המלצתנו במצב זה היא לעודד ילדים לעשות הפסקות יזומות. למשל: לקום, להתרחק מהמחשב, לעשות סיבוב, מתיחות, קפיצות, כפיפות ולחזור. אפשר לנסות להיעזר בשעון חול, המגדיר משך הזמן שבו הילדים ינסו להישאר מרוכזים ולעקוב אחר המתרחש בשיעור. לאחר מכן, הופכים את שעון החול ומאפשרים הפסקה, עד ששוב הופכים את שעון החול ומשתדלים להישאר קשובים. יש גם פתרונות טכניים, כגון צמצום עומס גירוים חזותיים על ידי הגדרה " speaker view ", המציגה על המסך רק את מי שמדבר וכמובן, שליטה בעוצמת הקול (דבר פשוט, אך לפעמים ילדים אינם זוכרים לכוון ולהתאים לצרכים שלהם) יכולה לאפשר חוויה נעימה יותר.
- בתקופה זו, פחות קריטי שילדים יידעו כפל ארוך, או מי היה אבי תורת האבולוציה. יותר חשוב שילדיכם יתנסו בלהכיר עם עצמם, להשמיע את צרכיהם וקשייהם ולקדם את האינטרסים שלהם בדרכים מכבדות ויעילות, תוך יצירת קשר עם המבוגרים בחייהם. אפשרו להם ואף עודדו אותם להתקשר למורה ולהסביר את עצמם ואת מה שטוב להם, או קשה להם, ולבקש עזרה. ככל שהם מתקשים לעשות זאת לבד (אולי כי המורה חדשה ומידת ההיכרות עדיין נמוכה ואולי כי הם צעירים מאוד) עשו זאת יחד איתם.
- אם הילד/ה שלכם מתקשה בתהליך הלמידה, מסיבה זו או אחרת, אל תהססו ליצור קשר עם המורה, לחשיבה משותפת. לפעמים יצירת הקשר של המורה עם ילדיכם, מתן מילות עידוד או פרגון, העברת מסר של הרגעה, הגדרה מותאמת יותר של המטלה, או הגדרה אישית של היקף המטלה - יכולים לסייע.
בנוסף לחוויית הלמידה, חשוב לזכור כי לנו, כהורים, תפקיד חשוב בהשפעה על האופן בו הילדים תופסים את המצב. ילדים רגישים למסרים מילוליים ובלתי מילוליים של הוריהם ולכן, היכולת שלנו לווסת את הדאגה, את המתח או את הכעס ולגייס חשיבה חיובית משמעותית ביצירת ביטחון ויציבות בחוויה של ילדינו. אין זה אומר שלא נחוש רגשות לא פשוטים אלה, ואין זה אומר כי לא נמצא את עצמנו לעתים ברגעים של קוצר רוח, דאגת יתר, תסכול או דכדוך. לפני הכל, אנחנו בני אנוש, וגם אנחנו חווים את התקופה הלא פשוטה זו. לכן, חשוב לזכור כי מחד, תפקידנו כהורים לעזור לילדים שלנו ולספק להם הגנה וביטחון בתקופה זו ומאידך, לשמור על מבט אנושי וחומל כלפי עצמנו ולומר לעצמנו "זו תקופה מאתגרת ואני עושה הכי טוב שאני יכול/ה". לצד אלה, חשוב לשאוף לייצר לעצמנו ולילדינו עוגנים של תמיכה, אתנחתא ומילוי מצברים (זוכרים? אנחנו בריצה למרחקים ארוכים), כגון שיחות עם חברים ועם בני משפחה, פעילות ספורטיבית, צפייה בסרט או טיול בחוץ, בהתאם להנחיות וכו'.
בכל זאת, אם אתם מודאגים ביחס לילדיכם, או רוצים להתייעץ לגבי מצבם הרגשי, אתם מוזמנים לפנות לפסיכולוג/ית בית הספר, או לשרות הפסיכולוגי ואנו נשמח לסייע.
בברכת בריאות ושנה טובה,
השרות הפסיכולוגי עמק יזרעאל 04-6520063